Dag 7 en 8: Sloppenwijken, Penalty's en Gospel - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu Dag 7 en 8: Sloppenwijken, Penalty's en Gospel - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu

Dag 7 en 8: Sloppenwijken, Penalty's en Gospel

Door: Cynthia Alberti

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

06 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

DAG7: SLOPPENWIJKEN & PENALTY'S
Tegenover de school waar wij zitten, die toch wel vrij luxe is, zit een sloppenwijk. Na een klein avontuurlijk wandelingetje kwamen wij gisterochtend aan in deze sloppenwijk. Heel erg bizar om het verschil te zien. Ineens liepen we in een hele smerige omgeving waar vieze kaalgeplukte kippen rondliepen,de hele vloer bezaaid lag met vuil. En kinderen die daar aan het spelen waren. Ook de huisjes waren klein, van verrot hout. Op zulke momenten moet je maar niet gaan vergelijken met je woonsituatie thuis.. Toch zagen de kinderen er wel vrolijk uit, zij zijn niet anders gewend.
Wanneer je de sloppenwijk uitloopt sta je direct weer in de drukke straat in het centrum, bizar dit verschil.
Dat het verschil tussen rijk er arm goed te merken is blijkt ook 's middags. Een gedeelte van de groep gaat zwemmen in Nyeri (ik was niet meegegaan). Het zwembad scheen behoorlijk luxe te zijn, met mooie normale wc's. Kelvin heeft hier zelfs een biefstuk gegeten..

Om 9uur 's avonds was het tijd voor voetbal!! Compleet in oranje gehuuld gaan we naar cafe de White Rhino. Ook wat mensen van de keukencrew gaan mee, in het oranje. Bij de kroeg vind iedereen het geweldig dat er Nederlandse supporters tijdens de wedstrijd zijn, iedereen maakt foto's van ons en de hele kroeg is ineens voor Nederland. In de kroeg heb ik ook een heerlijke pizza kunnen eten! En op een normale wc kunnen plassen! Na wat dansen is het om 11uur tijd voor de wedstrijd. Over de spanning hoef ik weinig te zeggen, die zullen jullie zelf ook wel gevoeld hebben! :-)

DAG 8 GOSPEL
Om 8uur ging de wekker, zwaar, want we lagen er pas half 3 in na de voetbal. Om 10uur vertrekken we naar de kerk waar we een kerkdienst gaan bijwonen. De dienst is al begonnen (iets met te laat komen) dus heel zachtjes lopen we naar binnen, mensen kijken wat bozig. Een vrouw is uit de bijbel aan het voorlezen. Na 5min krijgen we ineens doorgefluitsterd dat we weggaan als de vrouw klaar is met dit vers. Wij weer allemaal opstaan en de kerk uit, weer boze gezichten. Ja, we zaten dus in de verkeerde kerk, oeps foutje!
Na een kleine wandeling komen we aan bij de goede kerk waar hard wordt gezongen en gedanst, een gospel kerk dus! Of ja, kerk, als je een schuur een kerk noemt.. :-)
Na wat muziek begint er een man te praten (of eigenlijk kun je beter schreeuwen zeggen) over God. Er worden mensen voorgesteld, iedereen komt ons handjes geven. Echter na 2,5 uur zijn we het best wel zat. Mede doordat er een meneer al 3 kwartier aan het schreeuwen is over de potentie die God ons gegeven heeft en dat we daar iets mee moeten doen. Heel erg inspirerend hoor, alleen niet als ie elke 3 zinnen hetzelfde schreeuwt, voor 3 kwartier lang.
Toch mooi om dit meegemaakt te hebben. Hoe ontroerd de kerkgangers kunnen zijn tijdens zo'n gospel dienst.

De rest van de middag was lekker vrije tijd, komt goed uit,want ik ben vrij moe :)

• 07 Juli 2014 - 10:39

Jorinda:

Há Cynthia,

Wat schrijf je leuk!! En jeetje ik kan me er een "soortvan" voorstelling van maken hoe de cultuur shock moet zijn voor jullie (voor zover mogelijk hier achter een laptop). Ontzettend leuk dat jullie toch nog Nederland- Costa Rica hebben volgen en ook naast de school nog dingen van Kenia kunnen zien. Geniet ervan meid, voor je het weet zit het er al weer op.

X Jorinda

• 08 Juli 2014 - 11:49

Tamara:

Ooohhh wat gaaf!! Een gospel!!! Super leuk joh :D en ook zo mooi dat je kleine dingen als een 'normale' toilet ineens leert te waarderen... Vrijwilligerswerk in een ander land is het mooiste werk dat je kunt doen... Niet alleen help je de ander, maar je helpt in een zekere zin ook jezelf. Thuis vrijwilligerswerk doen betekent dat als je klaar bent, je in je eigen huis kunt douchen en eten en ineens uit die wereld bent. Je gaat in Kenia echt veel leren en genieten, daar ben ik van overtuigd! :D

Cynthia

Op 29 juni vertrek ik voor 3 weken naar Nyeri, Kenia. We gaan daar met een groep helpen met het opbouwen en renoveren van scholen en weeshuizen. We slapen met z'n allen in een weeshuis dus we helpen daar ook mee met de dagelijkse taken en we kunnen de kinderen vermaken. Ook gaan we 3 dagen in een gastgezin slapen om het echte Keniaanse leven mee te maken. Tijdens mijn reis zal ik jullie op de hoogte houden via deze blog!

Actief sinds 28 Juni 2014