Dag 5 en 6: Hakkuhh en sprinten! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6: Hakkuhh en sprinten! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6: Hakkuhh en sprinten!

Door: Cynthia Alberti

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

04 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

DAG 5: HAKKUHH
Stel je voor: Een klein bedompt soort schuurtje, keiharde vloer. Deze moet 20cm uitgediept worden om beton een betonvloer te maken. Zodat dit klaslokaal (ja ik praat over een klaslokaal) niet modderig wordt wanneer het regent. Dus, hoe doe je dat uithakken? Juist, met een pikhouweel! Godsamme wat was dat zwaar en het lukte voor geen meter. De bouwvakkers die ons hielpen deden het een stuk sneller! Maar het hakken was wel leuk om te doen, leuke agressie therapie. Helaas wel m'n handen onder de blaren.
Op deze school waar we werken zijn ook kinderen aanwezig tijdens ons werk, ze vinden het reuze interessant. Na de lunch worden we geroepen door een groepje scouts. Blijkbaar is het 4juli een feestdag, de rijstviering ofzo snapte het niet helemaal, en zij moeten een dans oefenen voor die dag. Ze vragen of we mee willen doen. Dus wij meedoen, kids vind het geweldig, lerares helaas iets minder.. oeps.

Om half 4 zijn we terug van een extreem vermoeiende dag. Tijdens de heen en terugreis naar de school zijn we 5 keer aangehouden door de politie. Ze moeten het rijbewijs van de chauffeur checken maar het lijkt meer of we aangehouden wordren zodat de politieagent een gezellig praatje met ons kan maken. We gaan met een paar nog even door naar Nyeri, lekker met wat kleinere groepjes door de stad lopen. Het valt me op dat je met 4 personen toch een stuk minder aandacht trekt dan met 24. Wordt veel minder aangeraakt nu en mensen roepen ons veel minder na. In de stad hebben we gezocht naar ansichtkaarten, die ze helaas niet hadden. (Nyeri is niet zo toeristisch). Ook heb ik gympen gekocht omdat het bleek dat die hier toch wel erg handig zijn.. (sorry mams, volgende keer zal ik naar je luisteren!). Gelukkig waren ze maar 2,90 euro :)

DAG 6: SPRINTEN
Vandaag was het sportdag! Luxe, kinderen mochten wat later op :) (alhoewel 5:30 nog steeds vroeg is). Wij waren gevraagd om mee te doen. Iedereen heeft oranje shirtjes mee vanwege de wedstrijd morgen ( die we morgen overigens in een kroeg gaan kijken als het goed is =D). Dus, als een stel oranje malloten (compleet met oranje haar, Nederlandse vlag, oranje bloemenkettingen) gaan we naar het sportveld. Daar staan de kinderen ook al klaar in groepen. Het blijkt dat we een beetje voor spek en bonen meedoen en meer toekijken dan meedoen maar ach. Toevallig is het vandaag heel zonnig.
De sportdag bestaat uit speerwerpen, sprinten over verschillende afstanden, snelwandelen, verspringen, kogelstoten, hoogspringen. Atletiek dus.
Lekker optimistisch dacht ik, weet je wat, de volgende sprintronde wil ik meedoen.. Dus, ik mag samen met Vera meedoen. Sprinten over 400m, met kinderen van /- 10 jaar, lukt ons wel! Dus niet.. Niet normaal hoe snel die kinderen zijn, we verliezen dik. En we zijn totaal buiten adem, aangezien de lucht hier veel ijler is. Conclusie, ga nooit een sprintuitdaging met een Keniaan aan! Ook niet met kinderen..
Yannick bedenkt nog leuk even om mee te doen met snelwandelen (1,5km) maar ook dat lukt m niet! Het ziet er super grappig uit en het gaat extreem snel, ik denk dat ze sneller wandelen dan dat ik hardloop.
Maar er zijn nog overwinningen! Touwtrekken hebben we gewonnen van de keukencrew! En met onze groep gingen we ook nog touwtrekken, mannen tegen vrouwen. Uiteraard hebben de vrouwen gewonnen! (ok, het was 14 tegen 7, maar hey, we hebben gewonnen!)

Na een lunch met pannenkoeken, gemaakt door wat mensen van onze groep, ga ik samen met Kelvin nog even naar de markt in Nyeri met Rachel. Rachel is een van de Keniaanse begeleiders hier, samen met Rose regelt zij alles! Super leuk, een super grote, maar krappe, donkere, overdekte markt met alleen maar fruit en groenten. Ik heb nog nooit in m'n leven zoveel fruit gezien, wauw. We kopen mango's, ananas, passievruchten, tree tomatoes (ja tomaten die in een boom groeien..) en bananen. We krijgen ook allemaal stukjes fruit om te proeven. Gelukkig heeft Rachel voor de terugweg een auto geregeld, aangezien al dat fruit voor 23 personen behoorlijk zwaar is!
Het was wel erg leuk om op deze manier te markt een keertje mee te maken :)

Morgen gaan we naar de sloppenwijken. En hopelijk dus voetbal kijken!

• 04 Juli 2014 - 23:08

Astrid:

Ja zo kom je er wel achter wat hard werken is en ...... Dat je altijd naar de adviezen van mams moet luisteren ;) thuis nog maar wat extra stukjes gaan hardlopen, alhoewel sprinten toch wel weer een ander verhaal is. Wel goed om te horen dat het jullie niet aan vitamientjes ontbreekt met al dat fruit ( en alle arbeidsvitamientjes) XXX Ben benieuwd naar de volgende update!