DAG 9,10 en 11: FRUSTRATIES EN WERKEN - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu DAG 9,10 en 11: FRUSTRATIES EN WERKEN - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Cynthia Alberti - WaarBenJij.nu

DAG 9,10 en 11: FRUSTRATIES EN WERKEN

Door: cynthia alberti

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

09 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

DAG 9: FRUSTRATIES
Vandaag was een dag vol frustraties en tegelijkertijd een typische Keniaanse dag. Samen met Folkert en Renske had ik keukendienst. Dat houdt in dat je de dag meehelpt in de keuken. Na het ontbijt vroegen wij gelijk of we eieren konden bakken voor het middageten en spaghetti bolognese konden maken voor avondeten. Aan veel verschillende mensen gevraagd. 'yeahh ofcourse', 'no problem' waren de antwoorden. Eieren waren in huis en boodschappen voor avondeten zou worden gehaald voor ons. Top! Zo konden we zonder zorgen om 9uur beginnen met rijst sorteren. Wat je je hierbij voor moet stellen is een zak rijst van 42kg op tafel leeggegooid. Vervolgens in kleine hoopjes de schillen van de rijst eruit halen. Dit zijn er echt vrij weinig maar toch moet heel de rijst doorzocht worden.. Het heeft ons gelukkig maar 4 uur gekost.. :) Om 12 uur vroegen we even of Folkert alvast de eieren kon maken. Verbaasd werden we aangekeken, aangezien ze geen eieren hadden.. Heerlijk die verwarring. Gelukkig kwam PX (een van de keukenmensen, en een goed engels sprekende vrouw) om 1uur met eieren die ze nog snel voor ons bakte.
Na de lunch mochten we vlees snijden. Eerst wordt met een hakbijl het vlees van de koeien ribben geslagen daarna mogen wij het in blokjes snijden. Zelfs het vet moet erbij, gatver! Na nog meerdere keren vragen of avondeten echt goed gaat komen kunnen we rusten.
Om half 6 komt PX terug met de boodschappen. Spinazie en gehakt. Ehmm, geen tomaten, geen knoflook geen wortels, wordt een lastige spaghetti bolognese.. We worden de keuken uitgestuurd, we mogen niet helpen, want we zijn te langzaam. Wat we uiteindelijk als avondeten krijgen? Ugalli (maismeel) met spinazie en veel te zout gehakt.. Het was een frustrerend dagje, je kan proberen wat je wilt maar Keniaanen trekken toch wel hun eigen plan. Ook wel weer een leerzame dag dus!

DAG 10: WERKEN
Vandaag weer een werkdagje in het weeshuis. Ook hier weer de heerlijke Keniaanse verwarring. Ik mag beginnen met de deurposten schuren. Dat die de dag ervoor ook al gedaan waren wilde de meneer die over het weeshuis gaat echt niet snappen. Na 15minuten kreeg ik echter ineens een bakje met plamuur en moest ik met m'n handen gaten dichtmaken. Dit was nuttiger. Na de theepauze mochten we verven. Met z'n allen in 1 halletje. Dat het handiger is om eerst de plafonds te verven en daarna de muren wil er ook echt niet in bij de beste man. Gelukkig is dit de grondverf nog maar. Dus braaf eerst alle plafonds gedaan en daarna de muren. Uiteindelijk zijn we wel weer een stuk opgeschoten. Het is ons inmiddels duidelijk dat dat we vooral niet moeten proberen om onze manier van werken op te dringen. Wij vinden deze misschien efficienter maar voor de mensen hier is het niet logisch en wij gaan dat niet veranderen in 3 weken tijd. Ook hebben bouwvakkers hier bijna geen werk. Wanneer deze man klaar is met het weeshuis heeft hij geen werk meer, dus waarom opschieten? Voor ons vreemd om te begrijpen, maar helaas is dat de manier hoe het hier werkt.

DAG 11: WERKEN
Weer een dagje werken, deze keer op school. De vloer is er inmiddels uit. Ook zijn er stenen teruggelegd en wapening, dus tijd om beton te storten! Aangezien er nog geen materiaal is voor beton maken kunnen we eerst nog niks doen (jep.. weer typisch Kenia). We mogen in het 2e lokaal dus vast beginnen met de vloer uithakken zodat daar uiteindelijk ook een betonvloer komt. Gelukkig komen de matrialen snel. Met een betonmolen, een berg stenen en een berg zand en wat cement en water is het een beetje mengen en gokken tot het beton goed is. Daarna kleine beetjes in een kruiwagen en naar het lokaal rijden om daar te storten. Niet zo snel allemaal maar gelukkig was het mooi weer, dus het was geen probleem om elke keer buiten bij de betonmolen te staan!

Vanavond mogen we helaas niet weg om voetbal te kijken,we mogen maar 1x per week laat terug zijn. Gelukkig kunnen we bij Aidan op de laptop kijken en als NL in de finale komt mogen we zondag wel weer naar het cafe!

Het zal eventjes duren tot m'n volgende blog. Ik ga van vrijdagochtend tot zondag avond naar een gastgezin. Samen met Yannick ga ik naar een gastgezin toe om daar wat dagen mee te draaien. We hebben nog geen idee in wat voor soort gezin we komen en hoe het huis (of hutje??) eruit ziet, dus ik ben erg benieuwd! Maar we gaan het sowieso wel leuk hebben daar!

• 09 Juli 2014 - 22:18

Astrid:

Ha meisje, wat een byzondere ervaringen allemaal. Je bent in ieder geval goed bezig daar, met z'n allen. Het verschil tussen onze gewoonte om alles 'snel en efficiënt' te willen doen en de Keniaanse gewoontes wordt zo wel duidelijk. maar zet je ook wel aan het denken, nietwaar? Best leerzaam. Fijne dagen en veel succes bij het gastgezin, samen met Yannick. Hopelijk houden ze van Hollandse kaas;)
    XXX

• 11 Juli 2014 - 23:18

Rianne:

Hoi Cynthia
    Wat een verwarrende toestanden daar in Kenia! Ik hoop ondanks dat dat je een fijn en zeer zeker leerzame tijd hebt
    Leuk om jouw ervaringen te lezen
    Liefs Rianne